Doe jij de boekhouding van je bedrijf zelf? 

Wanneer je een relatief klein bedrijf hebt of werkzaam bent als ZZP’er, dan ben je natuurlijk zelf verantwoordelijk voor de centjes binnen het bedrijf. Er is geen werkgever die dit allemaal voor je verzorgt. Je moet zelf zorgen voor werk, zelf zorgen dat de facturen de deur uitgaan en er ook zelf voor zorgen dat alle gemaakte kosten netjes worden opgevoerd in de administratie.  

Veel kleine ondernemers zijn natuurlijk geen boekhouders, maar dat geeft ook niets. Je kunt tegenwoordig voor een paar honderd euro per jaar een heel handig en gemakkelijk boekhoudpakket aanschaffen. Vaak kun je dan via het internet of soms zelfs via je smartphone de boekhouding bijhouden. Super handig natuurlijk. Vaak zitten er ook filmpjes of handleidingen bij het pakket, zodat alle aan je wordt uitgelegd.  

Als ondernemer is het op deze manier helemaal niet meer zo ingewikkeld om de boekhouding zelf te doen. Vaak kiezen ondernemers er toch voor om nog wat hulp in te schakelen van een Amersfoort boekhouder. Ze voeren alle betalingen zelf in het programma in en krijgen dan bijvoorbeeld eens per kwartaal een boekhouder over de vloer. Die helpt dan bijvoorbeeld met de BTW aangifte of de aangifte inkomstenbelasting. 

Dit is wat ons betreft een goede strategie. De boekhouder blijft zo regelmatig een vinger aan de pols houden van wat er precies gedaan wordt op het gebied van de boekhouding. Ook weet u zeker dat de belastingaangifte op de juiste manier gedaan worden. Dat is natuurlijk een prettig idee. Een andere strategie is om alle administratie helemaal uit handen te geven, bijvoorbeeld aan een boekhouder of administratiekantoor. Natuurlijk bestaat er ook nog de optie om iemand aan te nemen die zich volledig toelegt op de boekhouding van uw bedrijf. U moet voor uzelf natuurlijk een berekening of overweging maken wat de beste optie is.