Zonder spierverlies je vetpercentage verlagen

lager vetpercentage voeding

Je vetpercentage verlagen is voor veel mensen een ambitieus doel. Met het aanpassen van zowel je dieet als je lichaamsbeweging is dit ook zeker mogelijk. Echter wil je in de meeste gevallen natuurlijk niet dat dit ten koste gaat van je spieren. Gezonder eten en meer beweging moeten hand in hand gaan met behoud en/of toename van de hoeveelheid spier in je lichaam.

Opletten op je dieet (niet onbelangrijk)

vetpercentage verlagenAllereerst is het belangrijk om hierbij te letten op je dieet. Veel mensen hebben de neiging om veel minder te gaan eten wanneer ze af willen vallen. Dit lijkt op het eerste gezicht goed. Meer informatie in Dit artikel te lezen. Een goede opsomming van de mogelijkheden die er zijn om het vetpercentage te lagen.

Echter op het moment dat je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je er verbrand, zal je lichaam op den duur niet alleen vet verbranden om aan energie te komen, maar het zal ook spier gaan afbreken. Als het vetpercentage in je lichaam zover is afgenomen dat het onder het gemiddelde niveau verkeert, dan zal je lichaam overgaan op de afbraak van spier. Hetzelfde geldt bij het opvoeren van je lichaamsbeweging en de toename in energieverbranding die daarbij komt kijken. Minder calorieën innemen dan dat je verbrandt, is goed voor het initiële vetverlies, maar moet niet te ver doorgevoerd worden.

Voldoende calorieën

Zorg er dus voor dat je voldoende calorieën binnenkrijgt, waarvan een groot percentage een positieve invloed heeft op spiergroei. Denk hierbij aan eiwitten. Ook het eten van goede vetten is hierbij belangrijk, omdat deze weer zorgen dat vitamines worden opgenomen in het lichaam. Zolang er evenveel energie binnenkomt als dat eruit gaat, zal er bij een goed dieet en voldoende lichaamsbeweging geen spierverlies optreden bij het verlagen van het vetpercentage.